Isnin, 8 Ogos 2011

Puasa oh puas ker??

8 Ogos 2011 - hari ke 8 kite berpuasa ttp tidak bg aku yg baru masuk hari ke 2 mula berpuasa setelah 6 hari meninggalkannye...huhuhuhu. Sekarang ade kat ofis, menunggu saat2 untuk pulang tepat jam5 nanti. Aduyai....seksanya zahir & batin aku dalam penantian ini. Rasa nk pecah dada dek kerana kebosanan dan tension yg teramat sangat. Badan pun masih lenguh2 akibat bersenggol2an sepanjang malam duk atas bas malam td. Perjalanan selama lebih 5 jam dari Dungun ke Kuala Lumpur memang memenatkan. Sesampai jam 5.15 pg td kat hentian putra, aku dah agak mesti tak sempat nak bersahur kat umah. Mujur jugak semalam aku dah sedia dengan bekal roti dan air. Bersahurlah aku seorang diri dalam keta sementara memanaskan enjin keta. Yerlah...dah 3 ari tinggal, kena ler dipanaskan dulu....sian kat 'Chayang Comey-Comey' aku tu. Nk pakai lama ape CCC tu, cayang die.
Sesampai umah dah pukul 5.44, check2 waktu imsak 5.42 pg....alamat dah past 2 minit!!!tp kat surau belum dengar bunyi org mengaji lg. Bolehlah teguk beberapa teguk air kosong. Niat awai nk bancuh air milo tp air panas lak x der. Takder org bangun sahur ker???
Tak lama kemudian berkumandanglah azan menandakan masuknya waktu subuh. Segera aku tunaikan kewajipanku kepada Allah s.w.t. Jam 6++ aku sambung tido...sempat lg kut. Bile dah landing atas tilam tu....uiissshhhhhh, nikmat dunia nie. Makan masa jugak ler sebelum bleh nak melena, baru nak lelap dah jaga....jam dah kul 6.50 pg. Aisey....kemalasan betoi ler. Urat belum habis kendur lg dah bertambah bersimpul pulak! Tapi demi kerana tanggungjawabku sebagai penjawat awam ini, maka ku gagahi jualah diri untuk bangun dan membuat ape yg patut (cesss....ayat cam bagusss sgt). Bagus tak bagus lah kan kalo dah datang dari jauh nie semata2 nk berkeje...ape ker jadahnye kalo semata2 dtg ke mari utk tido, yer dak?
Itu ler...ade baik dan buruk keja jauh2 nie. Yg bagusnya, bleh jadikan kite nie seorang yg bermotivasi (eleh..), bersemangat waja 1.6cc, jiwa kental cam getah sekerap dan sangat berdiri di atas kaki sendiri @ berdikari. Itu yg baiknya yang buruk lagi banyak iaitu bile kerap berulang-alik dengan bas setiap minggu, kite akan cepat dikenali oleh penjual2 tiket bas dan driver2 bas...hehehhe. Glemer ler kunun tp aku tak suka sume tu. Melangkah masuk dalam Stesen bas jer, pandang kiri nmpk org tu..pandang kanan nmpk org nie, pandang depan nmpk die tu dan pandang belakang nmpk makcik jaga tandas plak. Sume kite kenal dan tak sah kalo x der org nk menegur. Keburukan lain lg, mood yg x stabil setiap kali memulakan kerja di hari isnin. Pasai aper tu, badan dah letih coz sepanjang ahad malam duk tdo sambil duduk di atas bas. Kalo lena okaylah jugak, kalo x bleh tdo...jawabnya qada ler sepanjang hari isnin di ofis. Masalah lain bile kerap berulang dengan bas nie sering berhadapan dengan mcm2 ragam penumpang bas. Payah bile diorang rasa bas tu macam keta sendiri. Huh...malas nk criter, nanti jadi ngumpat pulak...huhuhu. Haaaa...itu ler antara baik2 dan buruknya bile menjadi perantau nie. Senaraian tu just yg penting2 jer...nk list sume byk. Aku pun dah malas nk berceloteh. 
Berbalik semula crite pasal berpuasa tadi. Bile masuk bulan puasa dengan situasi yg sentiasa berulang2 setiap hujung minggu nie, pada aku kurang memberi keseronokan berpuasa tu. Seminggu sekali dpt ler bangun sahur dan berbuka puasa dengan kekanda suami dan anakanda. Suasana bulan Ramadan tak terasa puas untuk dinikmati. Bagi menjawab balik tajuk yg aku cipta berbentuk soalan tu...jawapannya adalah "puasa yang tak puas ler der". Selamat Berpuasa Semua.  
Gambar yang tidak memberi apa-apa maksud hanya sekadar untuk perhiasan dan
wat tatapan kekanda suami dan anakanda yang jauh di mata.
i luv Allah....

Tiada ulasan: